Historian havinaa

Prolink historia

90-luku tunnetaan lamasta, leijonien MM-kullasta, Euroopan unioniin liittymisestä sekä matkapuhelimien, tietokoneiden ja internetyhteyksien kehittymisestä. 90-luku on monella tapaa ollut merkityksellinen vuosikymmen, myös mitä tulee Prolinkin historiaan.

90-luvun haasteet ja mahdollisuudet

On vuosi 1991, kun Vesa Harmaakorven perustaman yrityksen, Prolink Oy:n, tarina alkaa. Harmaakorven luotsaaman Prolink Oy:n toiminta keskittyi Espanjan asuntojen kauppaamiseen suomalaiselle kohderyhmälle. Kysyntää oli, sillä Espanjan monimutkainen asumiseen liittyvä byrokratia oli harvalle suomalaiselle tuttu. Unelma omasta loma-asunnosta Espanjan auringon alla oli vihdoin monelle mahdollinen, kun apuna oli asiantunteva ammattilainen. Yritystoiminta lähtikin vauhdikkaasti lentoon ja laajentamistoimet aloitettiin pian aloittamisen jälkeen. Nyt tavoitteena oli saada sijaa myös kotimaan markkinoilla. Niinpä ensimmäinen kotimaan toimipiste avasi ovensa Lahteen, Mustankissan talon kuudenteen kerrokseen, osoitteessa Rautatienkatu 19. Tällöin Vesa houkutteli mukaan toimintaan myös Tomi Ahvenaisen, kuka siirtyi sen aikaisesta, omasta kiinteistönvälitysfirmastaan Prolink Oy:n palkkalistoille.

Ensimmäisen vuoden jälkeen Espanjan välitys lopetettiin ja Prolinkissa haluttiin keskittyä kasvavaan ja kehittyvään kotimaan markkinaan. Tuolloin aloitettiin myös yrityksen laajentamistehtävät. Parhaimmillaan Prolinkin palkkalistoilla oli jopa 20 asunnon myyjää. Lahden toimiston kavereiksi avattiin toimistot Mikkeliin, Kouvolaan ja Helsinkiin. 90-luvun haasteet ja lama kuitenkin vaikuttivat nopeasti hyvistä ennusteista huolimatta myös Prolinkin toimintaan, joten vaikeita päätöksiä oli tehtävä. Lahden konttori oli jo vakiinnuttanut paikkansa, vakuuttanut asiakkaat ja lahtelaislähtöiset Vesa ja Tomi halusivat toiminnan jatkuvan vahvana Päijät-Hämeessä. Niinpä muut toimipisteet Mikkelissä, Kouvolassa ja Helsingissä myytiin joko paikallisille toimijoille tai lakkautettiin, ja Lahdesta käsin hallinnoitiin kaikkea kauppaa, etenkin loma-asuntojen kauppaa ympäri Suomen.

Katukuvaa toimiston edestä 90-luvulta

”Asuntokaupan ammattilaiset, mökkikaupan mestarit”

Prolink Oy:n väellä oli vuosia kädet täynnä hommia, kun loma-asuntojen markkinointi oli saatu tehostettua loistoonsa. Vesan ja Tomin työryhmä tuli tutuiksi aina Hesarista lähtien, kun he järjestivät markkinointitapahtumia mm. Helsingin jäähallin parkkipaikalla. Tapahtuma herätti mielenkiintoa, sillä tällaista ei ollut ennen nähty: Prolink oli saapunut paikalle asuntoautolla ja oli luonut videomateriaalia myytävistä kohteistaan, mikä toi asunto- ja loma-asunto kaupan ihmisten silmien eteen fyysisemmin kuin koskaan. Pelkät kuva ilmoitukset harvoin kertoivat ostajille tarpeeksi myynnissä olevista kohteista, joten Prolink halusi tehdä tähän muutoksen helpottaakseen myös omaa myyntitaakkaansa. Tällöin pystyttiin poimimaan potentiaalisimmat asiakkaat ja ne kuuluisat ”renkaan potkijat” jäivät asuntonäytöistä vähemmälle. Tapa oli siis monella tapaa tehokas ja palveli niin työntekijöitä, kuin asiakkaitakin. Helsingin jäähallin parkkipaikan tapahtuma oli jymymenestys ja toi Prolinkille monet uudet asiakkuudet ympäri Suomen. Tämän seurauksena työntekijöiden viikot sisälsivät satojen kilometrien edestä ajoa ympäri Suomen, kiitos kasvaneen kiinnostuksen tarjolla olevia mökki- ja loma-asuntoja kohtaan. Nämä olivatkin villejä vuosia mitä tulee markkinointiin, sillä yritys tuli tutuksi myös Maikkarilla pyörineen mainosfilmin ansiosta.

Prolinkin kehittämistyössä keskityttiin myös brändin luomiseen ja apuna käytettiin alan ammattilaisia. Yrityksen ilmeen luomisen yhteydessä keksittiin myös silloista yritystoimintaa palvelevat sloganit, jotka olivat ”Asuntokaupan ammattilaiset, mökkikaupan mestarit”. Slogan tiivisti hyvin Prolinkin toiminnan siihen aikaan. Myös ydinviesti ”Ahkera yksityinen” vakiinnutti paikkansa yrityksen viestinnässä.

Kuvassa vasemmalta oikealle: Jari Salonen, Vesa Maukonen, Tomi Ahvenainen ja Vesa Harmaakorpi

Askel kotiin päin

Samoihin aikoihin läpimurron kanssa Tomi hyppäsi yrittäjän saappaisiin Prolinkin toimitusjohtajaksi ja pääosakkaaksi vuonna 1993, ottaen vetovastuun yrityksen toiminnasta. Prolink oli pitkään kolmen välittäjän toimisto, ja joskus hommaa pyöritettiin pienemmälläkin porukalla. Prolinkissa pidettiin tärkeänä laatua ja sitä, että toiminta oli alusta asti asiakaslähtöistä: asiakkaat haluttiin palvella yksilöllisesti ja toiminta haluttiin pitää kompaktina. Lahden Aleksanterinkadulle Prolink siirtyi Aleksinportin saneerauksen yhteydessä vuonna 2000 ja samaisissa toimitiloissa, tosin remontoiduissa sellaisissa, toiminta jatkuu tänäkin päivänä. 2000-luku oli Prolinkin liiketoiminnan kannalta merkityksellistä, kun tasainen yritystoiminta yhdistettynä kannattavaan liiketoimintaan vakiinnutti paikkansa Lahden ja koko Päijät-Hämeen talousalueen yksityisenä toimijana. Yrityksen uusin slogan tuli myös kokoinaiskuvaan mukaan: “Askel kotiin päin.” Pikkuhiljaa yrityksessä haluttiin sitoutua yhä enemmän paikallisuuteen ja koko Suomen kattavan välitystyön sijaan haluttiin keskittyä palvelemaan Päijät-Hämeen asukkaita. Monista asiakkaista tuli tuolloin uskollisia ja sitoutuneita, ja osa heistä on ollut mukana Prolinkin tarinassa jopa vuosikymmeniä.

Aleksinportin esite 2000-luvun taitteesta.

2010-luvulla muutosten ja uudistuksen teema sai jatkumoa, kun Prolinkin vahvuuteen hyppäsi mukaan Joonas Ahvenainen, joka oli aikaisemmin toiminut työssä Lahtelaisessa mainostoimistossa. Joonakselle oli tullut välitystoiminta jo tutuksi ensin kauppaoppilaitoksen työnäytön kautta, kunnes virallinen työsuhde solmittiin nuorukaisen kanssa vuonna 2014. Joonaksen palkkaamisen myötä pystyttiin keskittymään toiminnassa paremmin myös isännöintipuoleen, jota Tomi oli tähän asti hoitanut välitystöiden lisäksi. Muutoksen myötä Tomi otti vastuulleen yrityksen koko isännöintipuolen, mikä täyttää hänen työpäivänsä vielä tänäkin päivänä. Työnjako oli selkeä ja liiketoimintaa pystyttiin organisoimaan entistä tehokkaammin.

Missä mennään nyt?

Ala on muuttunut merkittävästi vuosikymmenien aikana. Vanhat rutiinit ovat muuttuneet ja digitalisaatio on johtanut mm. sähköiseen kaupankäyntiin ja kovempaan kilpailuun markkinointitoimenpiteissä. Myös välittäjäkulttuurissa on koettu muutoksia, kun esimerkiksi yleisnäytöt ovat vähemmällä. Vaikka kilpailu, työkalut ja osaaminen ovat muuttuneet vuosien varrella, kiinteistönvälityksen perusperiaatteet ovat kuitenkin pysyneet samana: Alalla halutaan toteuttaa hyväntavan mukaista liike- ja välitystoimintaa. Tämä, jos mikä ohjaa toimintaa myös Prolinkissa. Yrityksen slogan “Askel kotiin päin” kuvaa hyvin luotettavaa, asiakaslähtöistä ja määrätietoista työtämme.

Prolink mainoskuvauksissa.

2023 vuonna juhlittiin Prolinkin 30-vuotista taivalta ja juhlavuoden kunniaksi järjestettiinkin tapahtuma toimiston edustalla. Kakkukahvit tarjoiltiin asiakkaille ja ohikulkijoille. Väkeä tapahtumassa riitti peräti toista sataa keskiviikko päivänä. Tämä kertoo jostain. Kyseisen vuoden aikana myös yrittäjävaihdoksesta oli merkkejä ilmoilla, kun kesällä 2023 Prolinkin toimitusjohtajaksi siirtyi Joonas.

Myynnin kasvua oli tullut tasaisesti jo aikaisempina vuosina. Kulunut vuosi 2024 on kuitenkin kaikin puolin merkityksellinen, sillä myös tuloksellisesti Prolinkissa on tehty paras vuosi koko 2000-luvulla. Prolinkin toimintaa on uusien muutoksien myötä kasvatettu ja modernisoitu entisestään, markkinointiin on panostettu ja myös uusimmat välittäjät, Mariikka Saario ja Kristiina Kettunen ovat tuoneet omat vahvuutensa ja osaamisensa osaksi Prolinkin toimintaa. Neljännen vuotensa Prolinkilla aloittava Mariikka on tuonut yritykseen määrätietoisen asenteensa lisäksi suuret verkostot ympäri Päijät-Hämettä ja pääkaupunkiseutua. Mariikan osaamista kuvastaa hyvin myös titteli vuoden 2022 Lahden alueen hinnallisesti isoimman talokaupan välittämisestä. Kristiina puolestaan on aloittanut toisen vuotensa yrityksen vahvuudessa ja on jo nyt tullut supersuosituksi välittäjäksi Päijät-Hämeen alueella. Myytävien kohteiden lisäksi Kristiinan vastuualueelle lukeutuu yrityksen vuokravälitys. Yhteistyötä on kasvatettu myös paikallisten yksityisyrittäjien kanssa, kun yrityksen toiminnassa hyödynnetään mm. ammattivalokuvaajaa sekä kohdestailaajaa. Kasvua on siis tapahtunut niin henkilöstössä kuin liiketoiminnassakin ja tällä mentaliteetilla jatketaan myös tulevaisuudessa.

Toimistomme löydät keskeiseltä sijainnilta Aleksanterinkadun vilskeestä.

Todettakoon siis, että Prolinkin yli 30 vuoden historiaan on mahtunut paljon, eikä tie ole aina ollut helppo. Haasteet ovat kuitenkin olleet avain siihen, miten toimintaa on pyritty jatkuvasti kehittämään. Tulevaisuudensuunnitelmana Prolinkin tavoitteet keskittyvät kasvuun ja siihen, että vuosikymmenien aikana tehty määrätietoinen työ saa jatkumoa ja kertyneet asiakasverkostot kasvavat entisestään. Viime vuosina asuntomarkkinassa on yleisesti eletty epätietoisuuden aikaa, mikä Prolinkissa on kuitenkin pystytty kääntämään vahvuudeksi luotettavan, läpinäkyvän ja asiakaslähtöisen työn ansiosta. Tästä yrityksessä halutaan pitää jatkossakin kiinni.

Tervetuloa mukaan Prolinkin kasvavaan tulevaisuuden tarinaan!

Tapahtumapäivä kauppakeskus Karismassa.